Translate

Sunday, March 17, 2013

Kematian dan Gila di Mekah

“Mohon sesiapa boleh bantu ana,ada seorang jemaah kita Alfajr baru sahaja mninggal dunia,jemaah yg jatuh bilik air 3 hari lepas.meninggal dlm bilik hotel no 1206..ana skrg di hotel,ambulance otw.. Allah tolong permudhkn urusan”

"Alfatehah utk arwah Aminah bt Ali yg bru meninggal jam 11.32 malam ni..jemaah alfajr”

"Esok group gemilang xjadi ambik mutawwif kita,dan esok ana kene ke kdutaan utk ambik surat kbenaran kebumian jemaah umrah yg mninggal mlm ni.”Itu tiga bbm yang kami terima dalam grup dari Syh Abil, anak Syh Amran dan Ibu Itta yang sangat aktif di sini. Rupanya tugas mutawwif ni meliputi segala-galanya. Hidup dan mati. Sakit dan sehat. Tenang dan kelam kabut. Siuman dan gila. Apa saja berkaitan para mu’tamirin, di bawah tanggung jawab kita.

Beberapa hari lepas, anjang turun dari hotel Wahj Fooz menuju Riadhah Hijrah, nampak Abil di tengah jalan. Dia sedang dipeluk seorang lelaki yang agak kurang terurus. Lelaki itu bercakap-cakap dengannya, Abil kelihatan memberi perhatian dengan penuh simpati. Berminat untuk mengambil tahu, anjang tanya Abil,
“siapa tu?”
"Dia ni la yang ana uruskan paspot sementara sebab katanya paspotnya hilang. Visa umrahnya dah habis. Ana ulang alik 4 kali ke Konsul di Jeddah, siapkan dokumen perjalanannya. Bila dah siap, dia serahkan paspot dia.”
"Rupanya ada paspot disimpan.”
"Dia ada gangguan mental. Tak tahan emosi. Padahal pegawai di Jabatan Perhutanan, lulusan luar negara.”
“Dia mula mengamuk bila driver bas mendesak-desak, menjerit-jerit nak baksyis (saguhati) dan merokok. Dia tumbuk driver tu dan keluar dari bas.”
“Duduk di masjidil haram, tak balik-balik hotel. Rombongan umrahnya dah balik Malaysia.”
"Bila nampak orang merokok di Masjidil Haram, dia mengamuk lagi. Tumbuk orang tu. Kena seret polis. Masuk hospital sakit jiwa.”
Selesai kita uruskan dokumen perjalannya balik Malaysia, tiba-tiba dia tunjukkan paspotnya yang disorok. Nasib…Nasib. Abil terkena kali ni. Bak kata Tam, selama ni Abil menipu orang Arab, Allah balas di Mekah ni, orang gila tipu Abil. “̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ  ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ “̮
Hari ni Abil uruskan jenazah. Moga-moga roh Aminah binti Ali diterima baik Tuhan. Al Fatihah.
Bercakap tentang kematian, rasa pilu bila baca Harian Metro dan melihat gambar seorang kanak-kanak yang baru kematian bapanya seorang anggota keselamatan yang bertempur dengan penceroboh dari Sulu. Mari kita hadiahkan bacaan Suratul Fatihah kepada roh keduanya. Al Fatihah.

Lobi Riadhah Hijrah, Mekah.7.53am, Mac 2, 2013

No comments:

Post a Comment