Translate

Sunday, March 17, 2013

persediaan untuk berumrah


"Apa merah-merah di kain ihram kau ni?" Seorang jemaah umrah menegur rakannya.
"Entahlah, kena sirap kat mana ntah..." Jawabnya simple.

Setelah di'chek' rupanya darah dari buasir. Pak Cik ni mengidap buasir. Jenuh la call Syh Salleh, nak pastikan hukum hakam seorang yang berpenyakit begitu. Membawa najis. Sedangkan umrah itu ibadah khusus. Umrah kena dibuat dalam keadaan suci. Khasnya tawaf.

Ertinya kain ihramnya kena dicuci atau tukar yang lain. Pesakit pula kena cuci buasirnya dan segera pakai 'pampers' dewasa. Pak Teh yang jaga jemaah itu memberi wang SAR50 kepada seorang jemaah untuk membeli 'pampers' dewasa dan beritahu Pak Cik tu apa yang patut dibuat.
Tak berapa lama selepas itu Pak Teh dikejutkan dengan tindakan Pak Cik itu yang sangat mencemaskan,

"Macam mana nak pakai pampers dan ihram ni?!" Katanya ketika keluar bilik air sambil memegang kain ihram dan pelekat wanita di tangannya dalam keadaan telanjang bogel.

Astaghfirullah. Dah le telanjang, sapa pulak yang belikan towel wanita niii!!! Orang suruh beli pampers (tuala pakai buang) dewasa, dibelinya towel wanita. Paraaahhh!!!. Pak Cik ni pulak, bogel keluar bilik air.
Pak Teh kena la layan gak. Apa nak buat, banyak orang, banyak ragam. "Sudaa'... sudaa'"
"Pak Cik sumbat je la kotex tu kat belakang, kain ihram mari saya pakaikan."

Selesai dipakaikan kain ihram Pak Cik tu kata dengan selamba,
"Maaf Nak, sebenarnya Pak Cik tak de otak." Katanya sambil menekan jarinya ke kepala. Nampak jari tu tenggelam di bahagian belakang kepalanya.
Terperanjat beruk Pak Teh dibuatnya. Tak de otaaakk?! Bahaya ni. Orang gila ke? Rupanya bukan tak ada otak, tak ada sebahagian tempurung kepala. Dia baru buat pembedahan. Kesiannya. Sapalah yang bawa dia pergi umrah. Rupa-rupanya ketua kumpulan yang bawa, dengan janji akan jaga kebajikannya di sini. Di Mekah.

Ni la antara sikap ketua-ketua grup. Mereka ditawarkan oleh Travel Agent, jika dapat kumpul 10 orang untuk join pakej umrah, dia dapat free 1 tiket. Tu yang pulun cari. Janji macam-macam. Tak kira orang ada otak ke tak ada otak. Orang sakit ke sihat. Orang siuman ke gila, semua dibawa. Semua diangkut. Yang penting dia lepasi kuota 10 orang. Maka berjanjilah, nanti di sana akan dibantu. Akan ditolong dsb.
Sepatutnya nilai dahulu, tanya tuan punya diri, dia mampu atau tak? Disamping kita nilai kemampuan fizikalnya. Kalau dah usaha, tiba-tiba terjadi di sini sesuatu yang tak kita jangka, sabar dan redhalah. Tapi kalau berisiko besar, elok dielakkan.

Aku rasa, orang yang sebahagian kepala tanpa tempurung, hanya ditutup dengan kulit kepala sahaja, rasanya merbahaya untuk ke sini. Kalaulah dirempuh, atau terjatuh, atau terlanggar objek tajam di kepala. Bertabur otak di jalanraya. Eeei ngeri. Tak tau la apa pendapat pembaca...di tambah dengan sakit buasir dan tindakan yang tak dijangka (telanjang bogel). Moga para leader group memikirkan segala kemungkinan, bila berlaku masalah pula pandai menyelesaikannya. Proaktif untuk membantu, bukan membiarkan sahaja anak-anak buahnya. Kesian Pak Teh dan kawan-kawan.

Ok, itu saja coretan hari ni. Nak tunggu bas Pak Ikin. Bawa jemaah kenduri di CNM.

Kantin Hotel Riadhah Hijrah, Mekah.
4.12pm, Mac 4, 2013

No comments:

Post a Comment