Translate

Thursday, March 14, 2013

Sesat

“Kumpulan Umrah di Retajj Sofwa tu macam-macam masalah!”
Kata Pak Teh Khairil sebaik masuk ke bilik 704 Wahj Fooz dengan berkain pelikat. Hilang pening aku dengar cerita Khairil.
"Masalah apa Khairil?”
“Semasa di Madinah lagi, ada sepasang suami isteri dah bergaduh dengan ana.”
“La, kenapa la enta bergaduh dengan mereka?!”
“Semua benda tak puas hati. Nak dijadikan cerita, ketua kumpulan pula tak faham tanggung jawab. Bila dapat kunci hotel, dia terus agih-agihkan pada sesapa je di depannya.”
Pat-patnya,
Sapa cepat dia punya.
Berteraburlah jemaah tanpa susunan. Ramai yang tak dapat bilik, sedangkan banyak bilik yang belum penuh. Kunci diambil, bawa bagasi dan barang sendiri je. Terpaksalah diketuk setiap bilik, nak pastikan bilik yang mana ada kekosongan. Dalam kekalutan inilah, terpisah bilik antara suami isteri. Biasalah, terpisah-pisah di sini. Datang nak beribadah, bukan nak bersama isteri. Tapi mungkin dia dah bayar lebih, untuk dapat bilik khas, maka terkeluarlah amarahnya. Tak boleh tahan, lalu marah-marah. Sapa jadi mangsa? Siapa lagi kalau bukan petugas dan mutawwif. Selepas meluahkan kemarahannya, mereka terus nak melakukan umrah. Bila diminta menunggu mutawwif untuk membimbing dan memimpin, dia bukan saja menolak, malah menjawab dengan sombong;
“Tak payah! Saya dah selalu datang sini buat umrah!”
Khairil tak boleh buat apa-apa. Dibiarkan keduanya pergi. Tapi hati siapa tak terasa. Dia uruskan kedatangan mereka dari Madinah. Kenderaan, makan, minum, bagasi dan lain-lain. Dengan kelemahan yang berlaku, ada ramai je yang tenang. Sabar dan redha. Tapi ramai juga, tak dapat menahan sabar. Maka…..Keluarlah peluru berpandu, menikam hati kita….
Janganlah petugas dan mutawwif pula tak sabar. Kena la sabar, khasnya mutawwif-mutawwif muda. Sebab orang muda, darahnya panas. Kalau panas, jangan ditambah panas. Padamkan api dengan air bukan dicurah petrol. Kena sabar. Berbanyak sabar. Sebab Mekah ada Tuannya. Mereka tetamu Allah. Allah ada cara melayan mereka. Abdul Muttalib ketika berkata kepada Abrahah,
“Aku hanya mau kau kembalikan kambing-kambing kami! Ia milik kami. Adapun Kaabah milik Allah, Allah la yang akan membelanya."
Jadi, merendah dirilah di bumi Mekah. Jangan sombong-sombong!!.
Apa yang terjadi, sepasang suami isteri ini sesat selama 2 hari. Tak makan apa-apa. Minum air zam-zam aje. Bilik hotel tak dapat, katering pun melepas. Akhirnya Abil, mutawwif lama dapat call, ada orang jemaah yang sesat. suruh mereka naik teksi. Bila guide teksi, sampai la dekat hotel, driver tu kenakan tambang SAR200 pula. Mahal gila. Di’kencing’ driver teksi. Tapi tak sampai-sampai hotel. Lalu Abil mencari dan dekati, rupanya sedang menangis di bawah jambatan. Bila ditanya,
"Kenapa tak masuk hotel?"
Jawabnya, "Tak tau hotelnya di mana."
Abil tunjukkan, “Ni hotel Pak Cik!”, betul-betul depan jambatan, depan matanya.
"Oh, ni ke hotelnya?!”
Hah… Dah depan mata pun tak nampak. Boleh je Tuhan lakukan macam-macam. Sebenarnya di sini tak pelik, mutawwif pun boleh sesat, menangis teresak-esak. Tak jumpa hotel. Akhirnya tidur di masjidil haram. Ada hp tu. Dah lama di Mekah. Moga-moga kisah ini menginsafkan kita semua.
704, Wahj Al Fooz, Misfalah, Mekah.11.53am, Mac 1, 2013

No comments:

Post a Comment