Translate

Monday, March 18, 2013

Talbiyah

Firman Allah SWT:
"Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang kepadaMu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh.”(Surah Al-Hajj :27)

Itulah seruan Allah kepada hamba-hambaNya. Sebaik sahaja selesai memakai ihram dan berniat umrah serta seusai solat sunat ihram, maka sunat para jemaah umrah melafazkan ‘Talbiyah’ sebagai respon dari seruan Tuhan. Menyahut seruan Allah, membuat pengakuan atau ikrar, janji taat setia dengan berdialog secara langsung dengan Allah SWT0.لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَBerkata Ibnu Abbas RA,: “Ketika Allah SWT memerintahkan Ibrahim AS untuk mengkhabarkan manusia agar berhaji, Ibrahim AS berkata:يا أيها الناس إن ربكم اتحذ بيتًا و أمركم أن تحجوه فاستجاب له ما سمعه من حجر أو شجر أو أكمة أو تراب أو شيئ  فقالوا لبيك اللهم لبيك “Wahai manusia! Sesungguhnya Tuhan kamu telah membina satu rumah (Kaabah) dan memerintahkan kamu untuk berhaji kepadanya. Lalu menerima panggilan ini apa saja yang mendengarnya dari batu-batuan, pokok-pokok, bukit-bukit debu atau apa saja yang ada, lalu mereka berkata لبيك اللهم لبيك……” (Ibnu Jarir)

Itulah kebesaran dan keagungan Tuhan. Segala makhluk menyahutnya.
“Kami datang menyahut seruanMu… Kami datang menyahut seruanMu… Bayangkanlah, ribuan tumbuh-tumbuhan berkata: “Kami datang menyahut seruanMu… Kami datang menyahut seruanMu… Jutaan batu-batu menyahut:“Kami datang menyahut seruanMu… Kami datang menyahut seruanMu… Entah berapa bilion debu-debu menjerit:“Kami datang menyahut seruanMu… Kami datang menyahut seruanMu…

Maka gegak gempitalah agaknya di alam roh dengan suara talbiah, sedangkan manusia yang tidak aktif rohnya ini masih sibuk tawar menawar tasbih koka, sibuk mecuba-cuba cincin perak batu Colombia, memilih-milih jubah Haramain, Asil, Daffa atau jubah SAR10 Tikruni, sibuk tawar menawar attar dan kupiah. Tanpa roh yang aktif, kita umpama bangkai bernyawa, tidak berharga sama sekali. Berada di Tanah Haram hanya kerana mencari rezki dan mengejar dunia semata-mata. Tutup kedai ketika azan hanya kerana takutkan Baladiyah dan Mutowwi’, kemudian bersolat di tempat yang kesuciannya sangat diragui dengan mulut yang baru meludahkan air sirih merah.

Patutlah Syh Fadh mengulang-ulang: “Alangkah baiknya kalaulah Mekah dan Madinah bukan berada di KSA…”  Petang semalam anjang naik ‘prebet sapu’ yang hanya kerana nak lebih lebih duit tambang sanggup menafikan dia muslim. Dia Islam setengah-setengah je. Memaksa kami, tanpa rasa malu membayar lebih dari harga yang telah dipersetujui. Sanggup menipu, mendakwa tak tau kawasan perumahan kami, walhal dia sangat tahu. Ya Allah, Mekah sudah sangat patut diselamatkan.

Kalaulah hati manusia mendengar ucapan talbiah segala makhluk selain jin dan manusia, sudah tentu mereka insaf.
“Apabila setiap muslim bertalbiyah maka akan bertalbiyah bersama-samanya mereka yang berada di sebelah kanan dan kirinya samada batu atau pokok-pokok sepanjang perjalanan dari sini dan sana.”(Riwayat Tarmizi dan Ibni Majah.)
Jumhur Ulamak menetapkan bahawa Talbiyah itu disyariatkan untuk dibaca oleh para Jemaah Haji dan Umrah ketika dalam keadaan Ihram dan berhenti ketika istilam. (Menyentuh Hajar Aswad atau melambai dengan isyarat ketika memulakan tawaf)

‘Talbiyah’ berasal dari perkataan Arab yang bermaksud membalas atau menjawab seruan dengan mengucapkan;

لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ“

Daripada Abdullah bin Umar RA, sesungguhnya Rasulullah SAW setelah duduk di atas kenderaannya untuk bertolak dari masjid Zi Al-Hulaifah, Baginda membaca Talbiyah: “Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah! Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, (Tuhan) yang tidak ada sekutu bagi-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu.”  (Riwayat Muslim)

Para sahabat Rasulullah SAW mengeraskan suara mereka dalam bertalbiyah hingga kehilangan suara sebelum sampai di kota Makkah, sebagaimana dikisahkan Abu Hazim:كان أصحاب رسول الله إذا أحرموا لم يبلغوا الروحاء حتى تبح أصواتهم“Para sahabat Rasulullah jika berihram (bertalbiyah ) belum sampai Rauha’ telah serak suara mereka.

”Kaum wanita boleh menguatkan suara ketika bertalbiyah jika tidak menimbulkan sebarang fitnah.Sabda Rasulullah SAW dari Ummu Salamah RA katanya: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Wahai keluarga Muhammad! Sesiapa berhaji, maka hendaklah dia membaca Talbiyah dengan suara yang nyaring untuk hajinya.”  (Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah).

Tadi jumpa orang Kluang, Johor, Us Husaini di lobi hotel Tajj Sofwah. Dia bantu ibu dan ayahnya buat umrah. Mudah-mudahan kawan-kawan yang lain akan menyusul, Zaidi Sanip, Abu Hassan, Syh Jo, Mislan. Anjang tunggu di sini je la. Ok, setakat ini sahaja perkongsian kita. Jumpa lagi. MZB.

Bilik 704, Funduq Wajh Al Fooz, Mekah.2.52am, Feb 28, 2013.

No comments:

Post a Comment